Den blomstertid nu kommer…

-

Vi fortsätter att växa! 

Senaste medlemmarna i vår Föda i Skåne familj är Matilde och Jade från Birthjam. Två fantastiska kvinnor som kommer med så mycket kunskap och inspiration. Jade är under våren och sommaren på resor i världen och gör praktik i Ghana och Indien på sjukhus och möter gravida och födande. Helt andra förutsättningar än här i Sverige, det ska bli så intressant att få ta del av dina berättelser när du kommer tillbaka! Matilde varvar att vara föräldraledig med sina uppdrag som doula och vi planerar just nu för vårt första uppdrag tillsammans.

Nytt är att vi ändrar erbjudandet för kontinuerligt stöd lite, både i upplägg och pris. Vi kommer vara en barnmorska och en doula för er som väntar första barnet. Detta för att det ofta kan ta lite mer tid och behövas mer omfattande stöd när man ska föda för första gången. Och för att kunna erbjuda det på bästa sätt kommer vi samarbeta ihop. Dels får Ni träffa oss båda innan födseln, göra upp planer tillsammans med oss, dels kan vi bättre avlösa varandra om det tar längre tid vilket ökar kontinuiteten genom graviditet och födsel med samma personer. Se mer under fliken Våra Tjänster.

Ska du föda barn i sommar och känner stress över rapporterna om otillräcklig personalbemanning på sjukhusen? Det är förståeligt. Till att börja med vill jag poängtera att det oftast inte är de födande som märker av stressen som kan finnas på somrarna på förlossningsklinikerna. Ofta får personalen höra kommentarer om hur lugnt det verkar vara och att de blir väl och tillräckligt bemötta under förlossningen. Men det märks av i personalrummet där det står halvdruckna kaffekoppar, smör som smälter för att ingen hann sätta in det igen, en telefon ute på expiditionen som aldrig slutar ringa, eller kollegan som tittar in i rummet två minuter efter att du fött ditt barn och viskar till barnmorskan att det kommer en ny omföderska på rum 8… Undersköterskor som städar samma rum 4 gånger på sitt pass för att göra plats till nya födande eller eftervårdsplatser som behandlas som högvilt på en auktion mellan avdelningarna, ”Vi måste få in de förlösta på BB, ni måste rensa ut de som födde igår”. Och framförallt märks det efter sommaren, i september, oktober, när de som slitit hela sommaren känner att de inte vill mer, inte orkar mer en sommar till. Eller sjukskrivningstalen som skjuter i höjden som en 13-åring efter sommarlovet för att stressen varit övermäktig. Som slutar, går vidare till mödravården eller helt lämnar sina jobb som barnmorskor. Men givetvis finns det också föräldrar som upplever sommarstressen, som motas i telefonen att stanna hemma ”bara några timmar till”, som är mer ensamma inne på förlossningsrummet än vad de önskar för att personalen inte räcker till, som får gå hem tidigare än de egentligen önskat för att deras plats behövs till nästa familj. Ni som känner att vården ni fick inte var anpassad efter er som individ, oavsett anledning. 

Till er som ska föda i sommar, fundera över vad som är viktigt för just er, tillsammans och var för sig. Hur vill DU ha det på din födsel? Var vill du föda, med vem? Hur kan ni se till att öka möjligheterna att nå era förhoppningar? Skriv ert förlossningsbrev, var tydlig med vad ni absolut inte vill eller starkt önskar. Ifrågasätt det som erbjuds som inte stämmer överens med era tankar, läs på om BRAIN in birth https://www.motherrisingbirth.com/brain-acronym/ Var öppen gentemot att det kan bli perfekt trots att det inte alls blev som du hade föreställt dig, vi föder barn en millisekund i livet, vi är föräldrar en evighet. 

Eller kontakta oss så kan vi tillsammans se om vi kan hitta en trygg lösning som kan hjälpa er att få den födseln ni vill ha, doula, barnmorska, vi finns här för er!!

Avslutningsvis vill jag tacka alla er härliga familjer som kom till vår föräldraträff i Kungsparken Malmö den 10/5. Tyvärr missade jag er, men Carina var där och det var fint med både 4-åringar som kom med sina föräldrar såväl som lilla Linnea, 4 dagar,och hennes föräldrar som var där för att träffa varandra. Nu finns det en grupp för er, som har fött, ska föda eller funderar på att föda tillsammans med oss. In på Facebook och gå till Föda I Skåne grupp och bli medlem!

Vi önskar er en skön sommar och ser fram emot alla små liv vi ska få välkomna tillsammans med er!

Dela inlägget:

Se fler inlägg: